martes, 8 de febrero de 2011

La promesa electoral de suprimí els 80 km/h, posa en un conflicte mediambiental a Mas

Valent conflicte el de suprimir la limitació dels 80 quilòmetres/hora en els accessos a Barcelona, el nou Govern de Catalunya ens ha posat, el conseller d'Interior Felip Puig, s'ha proposat eliminar el límit a 80 km/h al·legant que no redueix la contaminació (dit tal qual). Mentre la Dirección General de Transito exigeix a la Generalitat que combati la pol·lució fins a complir els nivells fixats per la Unió Europea. Mantenir una velocitat variable (sembla el més raonable), en les vies d'accés a Barcelona però ampliar el límit actual dels 80 km/h als 120, només per suprimir la limitació dels 80 km/h que va fixar el tripartit en 2007 a la promesa electoral de CiU d'eradicar aquest límit de velocitat. Així a seques, només posa de manifest que la promesa de CiU d'acabar amb el límit dels 80 km/h en els accessos a Barcelona, era una promesa electoral feta des de la demagògia (sense més). Ara el paper del conseller de Territori i Sostenibilitat Lluís Recoder, de a temperar l'ímpetu del seu col·lega Puig, a dir que el límit dels 80 km/h va ser una decisió política del govern anterior i no mediambiental (més o menys), on també assegurava que, no té sentit mantenir la limitació fixa de velocitat, perquè la qualitat de l'aire no és un element estàtic (fins a certa manera sona lògic i raonable). També queda ven retratat l’Artur Mas, com a president de la Generalitat, en el qual tenien (alguns) unes expectatives molt altes amb el seu projecte, aquí convé exigir-li que els problemes de comunicació, en tot aquest tema, li han donat una innegable sensació de falta de coordinació i una certa prepotència que no porten un bon rumb.

- Alguns cròniques periodístiques d’aquests dies relacionades amb el tema:

Adiós a los 80 kilómetros por hora


La Generalitat suprime en marzo el límite de velocidad en las vías de acceso a Barcelona

EL PAÍS - 31/01/2011

La Generalitat suprimirá en marzo la prohibición de circular a más de 80 kilómetros por hora en los accesos a Barcelona, si bien el cambio no será total ya que el límite se mantendrá en 25 kilómetros de la denominada "zona 80". El titular de Interior justifica que se mantenga la limitación en casi el 32% de la "zona 80" por razones de adecuación y transición entre zona urbana e interurbana, ya que se trata precisamente de los puntos situados justo en la entrada a la capital catalana.

Puig también asegura que el nuevo modelo se revisará en dos ocasiones, en mayo y en septiembre próximo, para acabar de afinar el sistema y hacer los retoques necesarios a partir de la evolución de elementos clave como la congestión, los accidentes o la contaminación.

Mientras no se haya completado esta reforma, se seguirá multando a los infractores, por lo que Puig ha pedido a los conductores que sigan obedeciendo el límite fijado en los paneles luminosos o en las señales de tráfico, porque son los vigentes hasta que se hayan cambiado.

El responsable de Interior, satisfecho por cumplir una "promesa electoral de CiU", se ha mostrado convencido de que esta eliminación parcial no tendrá un impacto negativo en la contaminación ni en la siniestralidad, e incluso ha puesto de relieve que existen informes que defienden la derogación de esta medida desde el punto de vista económico, al reducir el tiempo de circulación.

El Govern admet errors en la gestió dels 80 km/h

Els tècnics desaconsellen aixecar la restricció almenys fins dijous que ve

CRISTINA BUESA / M. JESÚS IBÁÑEZ - EL PERIÓDICO - 8/2/2011

Fins i tot els senyals dels pòrtics electrònics van dubtar, ahir. Durant unes hores, alguns indicadors lluminosos de la C-32 a l’altura de Castelldefels van marcar un rotund 100. La xifra que havia d’aparèixer tant en aquesta carretera com a la C-31, i que es podria mantenir fins al cap de setmana, era 80. La Generalitat va tirar endavant dilluns a la matinada la substitució dels pals fixos perquè en aquestes dues vies es flexibilitzés a l’alça el límit, però l’execució de la promesa electoral de CiU haurà d’esperar que l’anticicló li doni treva. Amb aquest embolic, el portaveu del Govern, Francesc Homs, va admetre ahir «problemes de comunicació». Poc després el van corregir des del seu propi partit.

Ningú va dir que l’aixecament de la limitació seria fàcil, però la contundència en les formes del conseller d’Interior, Felip Puig, a l’hora de carregar-se la «indiscriminada» mesura ha tornat amb efecte bumerang. Puig va afirmar que fins a l’1 de març, una setmana darrere l’altra, s’anirien sumant carreteres a la nova situació. Va passar de puntetes sobre la hipòtesi que la contaminació els aixafés la guitarra. I els va passar el primer dia. No s’havia preparat ni tan sols una justificació per explicar que la contaminació podia frenar l’aplicació de la mesura. I això li passa a un Govern de CiU, que havia negat en nombroses ocasions que els 80 km/h ajuden a combatre la imparable pol·lució a l’àrea metropolitana de Barcelona.

QUE PARLIN ELS FÍSICS / Homs va encaixar amb sinceritat l’error comunicatiu. Hores després, el seu company de partit Oriol Pujol va revelar que en l’executiva de Convergència l’havien renyat. En declaracions a aquest diari, la directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, va negar que hi hagués hagut precipitació a l’hora de derogar la mesura en alguns accessos.

«La gent no ha entès que la velocitat variable no només significa circular a 100 o a 120. També pot implicar una reducció de velocitat i això és, precisament, el que ha passat el primer dia de l’entrada en vigor», va argumentar. «La recomanació dels nostres tècnics és que la velocitat variable es mantingui a 80 fins dijous que ve, i molt possiblement fins dissabte, quan els meteoròlegs anuncien una entrada d’aire, que ajudarà a reduir l’alta concentració de contaminants», va explicar Farran. Davant l’allau de crítiques al Govern, la directora va passar a l’atac: «Potser ja va sent hora que el debat sobre les àrees a 80 el liderin els experts en meteorologia, els físics, que són els que saben com reduir la contaminació», va dir.

L’OPOSICIÓ S’HI ABONA / Precisament el cap dels meteoròlegs, el director del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat), David Rodríguez, va parlar ahir. I de quina manera. Procedent de les files d’EUiA, Rodríguez es manté al capdavant dels meteoròlegs, almenys fins ahir.

A les files de l’oposició, tots es van sumar a les crítiques. Joaquim Nadal (PSC) va aprofundir en l’actitud «erràtica» de l’executiu de CiU, mentre que ICV, en boca de Joan Herrera, reclamava més «reflexió» sobre el que ha passat. Alicia Sánchez-Camacho (PP) va dir que el retard era «injustificable» i Joan Puigcercós (ERC) va subratllar que «la demagògia en campanya electoral surt cara».

QUEIXES DE GREENPEACE / Les crítiques no li van arribar a CiU només per la banda política. Els ecologistes també s’hi van sumar. «Això demostra l’absurditat de la derogació dels 80», va lamentar Sara Pizzinato, responsable de Transports de Greenpeace. L’activista va lamentar la decisió d’acabar amb «una de les mesures que recull la Unió Europea en el seu llibre de bones pràctiques per a la reducció de gasos contaminants».

Límit de velocitat i meteorologia

David Rodríguez Albert director del Servei Meteorològic de Catalunya - EL PERIÓDICO - 8/2/2011

El debat sobre el límit de velocitat en determinades vies de l’àrea metropolitana de Barcelona acaba d’arribar a l’àmbit de la meteorologia. La Generalitat està demanant informes diaris sobre la situació del temps al Servei Meteorològic de Catalunya com a base per a determinar la velocitat màxima dels vehicles. Això representa una novetat al voltant de la discussió sobre la conveniència de la mesura dels 80 quilòmetres/hora aprovada pel Govern d’entesa.

Des d’un punt de vista científic, és cert que en una situació anticiclònica existeix una concentració més alta de gasos contaminants. Però també és cert que a Catalunya més d’un 60% dels dies de l’any estan associats a aquesta situació meteorològica d’una manera més o menys intensa. D’altra banda, les situacions oposades, és a dir, de baixes pressions, vénen acompanyades en moltes ocasions de precipitacions. En aquest sentit, a Catalunya plou una mitjana des 90 dies a l’any, fet que representa una important proporció dins dels episodis no anticiclònics.

Partint d’aquestes dades, no s’acaba d’entendre quin serà el criteri del Govern a l’hora d’establir la velocitat màxima a les nostres carreteres. Si és en funció de la intensitat de l’anticicló, ¿el Servei Meteorològic de Catalunya acabarà sent decisiu per executar les decisions? ¿Quins seran els indicadors que determinaran els llindars crítics? ¿Com es determinaran aquests llindars? I si la situació és de baixes pressions acompanyada de precipitacions, ¿es convidarà a circular més ràpidament?

La qüestió és que el Govern està patint les contradiccions d’una promesa electoral sense cap fonament. El debat no es pot centrar en la meteorologia. Els informes científics han demostrat que la limitació de velocitat disminueix la contaminació i la sinistralitat en el conjunt de tot període estudiat, en què es combinen situacions meteorològiques diverses. El temps, variable que no està sota el control polític, pot contribuir a frenar o accelerar la dispersió de contaminants. Però la limitació de la velocitat comporta sempre una disminució de gasos nocius, i aquesta sí que és una variable que podem graduar des dels poders públics.

En un primer moment, el Govern ha negat les dades proporcionades pels informes tècnics, i ha desautoritzat així els experts en un exercici irresponsable d’anteposar els interessos polítics a l’evidència científica. I ara, de manera desesperada i improvisada, comencen a parlar del temps, contradient el sentit comú més elemental.

Arribats a aquest punt de desorientació màxima al voltant d’aquest tema, el millor que pot fer CiU és mantenir la mesura de l’anterior Govern. El medi ambient, la qualitat de vida, la salut de les persones, la seguretat a les carreteres, el rigor científic, i fins i tot la meteorologia, agrairien sens dubte que aquest debat es tanqués d’una manera intel·ligent.

Els mapes del temps frenen la velocitat fins diumenge

Territori i Sostenibilitat considera que el límit de 80 km/h s'ha de mantenir un mínim de cinc dies més

Un estudi científic apunta que cada any es registren a l'àrea de Barcelona 75 dies d'anticicló

Joaquim Elcacho - AVUI / EL PUNT - 08/02/11

El projecte del govern d'eliminar el límit de velocitat de 80 km/h a l'àrea de Barcelona haurà d'esperar, com a mínim, fins al cap de setmana vinent. Les previsions meteorològiques indiquen que fins a dissabte o diumenge es mantindran les altes pressions que potencien l'acumulació de contaminants i, en conseqüència, el Departament de Territori i Sostenibilitat mantindrà uns dies més la recomanació –dirigida al Servei Català de Trànsit– d'ajornar l'aplicació dels nous límits de velocitat.

La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, va explicar ahir, de manera genèrica, que els nivells de contaminació atmosfèrica a l'àrea de Barcelona són aquests dies “bastant elevats i no es preveu que millorin de forma immediata”. Fins ahir a la tarda, Territori i Sostenibilitat no havia facilitat dades concretes sobre els nivells de contaminació a l'àrea de Barcelona. A més, la pàgina a internet de les estacions automàtiques de control de la contaminació funcionava ahir de manera incompleta i, en alguns casos, errònia.

Temps en calma

Respecte a les previsions meteorològiques, Farran apunta que “la situació d'anticicló es mantindrà similar a l'actual durant dos dies [dimarts i dimecres] i amb vista a dijous es torna a complicar perquè l'anticicló tornarà a situar-se sobre Catalunya”.

Eliseu Vilaclara, cap de l'àrea de predicció del Servei Meteorològic de Catalunya, detalla que la situació “començarà a canviar una mica el cap de setmana, quan l'anticicló es desplaçarà una mica cap al nord i millorarà lleugerament la ventilació”. Vilaclara recorda que la situació actual, amb altes pressions i poca dispersió de l'aire a les capes baixes de l'atmosfera, és “força habitual els mesos de gener i febrer; i també es dóna sovint els mesos d'estiu”.

Antonio Conesa, delegat a Catalunya de l'Agència Estatal de Meteorologia, indica que els canvis es podrien començar a observar divendres al migdia però, en tot cas, el vent continuarà sent molt feble i per tant les possibilitats de dispersió de la contaminació seran baixes.

Història d'anticiclons

La directora general de Qualitat Ambiental va puntualitzar ahir que, segons els càlculs amb què treballa el Departament de Territori i Sostenibilitat, les condicions anticiclòniques que –com l'actual– aconsellen mantenir el límit de velocitat a 80 km/h, es poden donar cada any una o dues vegades, “amb un total de 15 a 20 dies a l'any”. Assumpta Farran va detallar que “ara feia tres anys” que a l'àrea de Barcelona no es registrava un episodi com l'actual a l'hivern.

Francisco Javier Martín Vide, catedràtic de geografia física de la Universitat de Barcelona, ha participat en un ampli estudi –que és a punt de ser publicat– en què s'ha analitzat l'estadística de les condicions meteorològiques a l'àrea de Catalunya entre els anys 1948 i 2009. “L'estudi s'ha fet seguint metodologia reconeguda internacionalment i el resultat és que a la nostra zona tenim una mitjana de 75 dies a l'any d'anticicló”. El professor Martín Vide recorda, però, que a l'hivern les situacions d'anticicló com l'actual no van acompanyades de les brises marines més habituals a l'estiu i això les converteix en potencialment més perjudicials per a la contaminació.

LES XIFRES

62 anys ha estudiat l'equip de Javier Martín Vide (UB) per calcular els dies d'anticicló que afecten Catalunya.

15-20 dies a l'any d'anticicló com l'actual es registren com a mitjana a l'any, segons el Departament de Territori.

Las sociedades científicas de salud pública critican el fin del límite de la velocidad en Barcelona

El Ayuntamiento de Barcelona descarta la restricción del tráfico como medida de choque

ANTÍA CASTEDO / C. S. BAQUERO - EL PAÍS - 08/02/2011

La Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria (SESPAS), la Sociedad Española de Epidemiología (SEE) y la Sociedad de Salud Pública de Cataluña y Baleares (SSPGB) han aprobado una declaración de apoyo a la limitación de la velocidad a 80km/h por hora en los accesos de Barcelona. Los presidentes de las tres sociedades científicas argumentan que la limitación tiene "consecuencias positivas para la salud" de la población y por tanto no debería eliminarse.

Las sociedades científicas recuerdan que los efectos perniciosos de la contaminación atmosférica sobre la salud "son bien conocidos", en especial en el caso de las enfermedades respiratorias y cardiovasculares. "Es de destacar", dice el comunicado, que "desde la implantación de la limitación de la velocidad en 2008, se han reducido las concentraciones de dos de los principales contaminantes, las partículas en suspensión y, en menor porcentaje, los óxidos de nitrógeno". El presidente de la SEE, Fernando G. Benavides, ha dicho: "Los argumentos que utilizamos no son especulativos, sino que se sabe que la limitación ha reducido la contaminación y la cantidad de accidentes. Los detractores utilizan argumentos ideológicos, y desde la Sociedad Española de Epidemiología no entendemos por qué la han tomado con esta medida. La han elegido como un símbolo para demostrar quién manda aquí".

Además, hay otras razones que apoyan la limitación impuesta por la Generalitat y que el Gobierno de Artur Mas ha decidido eliminar, según las principales asociaciones científicas del país. Entre ellas, destaca la reducción de los accidentes de tráfico asociada a la limitación de la velocidad máxima de circulación. Los científicos son claros en este punto: "Numerosos estudios muestran que, al limitar la velocidad máxima, siempre se reduce el número de fallecidos en colisiones de tráfico, tanto en carreteras interurbanas como en calzadas urbanas". Y recuerdan que en las rondas de Barcelona la limitación de 80 km/h había reducido en un 27% el número de heridos a los dos años de su implantación.

Por su parte, el presidente de la Generalitat, Artur Mas, ha admitido hoy que el plan de comunicación de la flexibilización de los 80 kilómetros por hora en la zona metropolitana de Barcelona es "mejorable". Según Mas, CiU se comprometió a suprimir la aplicación "indiscriminada" de la medida aplicada por el tripartito, tras recordar que antes de que gobernaran ya existían tramos limitados a 80 km/h como las rondas. Tras justificar el retraso en la flexibilización de velocidad por la llegada de un anticiclón, Mas ha reconocido que deben controlar los niveles de contaminación para que Europa no les multe. Sin embargo, ha destacado en Barcelona puede haber anticiclones un máximo de unos 70 días al año: "Podemos tener problemas de regulación de la velocidad una quinta parte del año, y el resto podremos regular la velocidad sin la limitación de los 80 km/h en el 70% de las vías que tenían este límite".

El Ayuntamiento de Barcelona ha descartado este mediodía la restricción del tráfico en la ciudad. "No se puede hablar de una medida salvadora; la mejora de la calidad del aire es la suma de más medidas", ha afirmado la teniente de alcalde Imma Mayol.

Desde el sábado, los niveles de polución en el área metropolitana duplican los que la Unión Europea (UE) considera razonables para respirar. El anticiclón ha acelerado la concentración de contaminantes (óxido de nitrógeno y partículas en suspensión) y no se retirará de forma definitiva, según las previsiones, hasta el fin de semana. Según la Generalitat, durante 15 o 20 días al año la contaminación puede aumentar de forma notable por la persistencia de anticiclones. En esos casos, el Departamento de Territorio y Sostenibilidad debe alertar al Servicio Catalán de Tráfico para que rebaje los topes máximos de velocidad. Así lo hizo el sábado. Se trata, pues, de una situación excepcional. El problema es que ha ido a suceder justo cuando debía formalizarse el aumento de velocidad. Tráfico cambió el domingo por la noche las señales fijas de la C-31 y la C-32 (donde se aplica la velocidad variable) por los paneles luminosos. Estos, que tienen prioridad, siguen indicando que debe circularse a un máximo de 80.

Nadal critica el Govern per la "promesa electoral feta des de la demagògia"

El president del grup parlamentari del PSC critica "l'incompliment radical" del nou sistema de velocitat variable

LAMALLA.CAT - 07/02/2011    

El president del grup parlamentari del PSC al Parlament, Joaquim Nadal, ha arremès aquest matí contra el Govern per la controvèrsia que s'ha creat al voltant de la velocitat variable a l'àrea de Barcelona. En roda de premsa al Parlament, Nadal ha assegurat que en admetre ara que aquesta mesura està relacionada amb la seguretat viària i amb la qualitat de l'aire es posa de manifest que la promesa de CiU d'acabar amb el límit dels 80 quilòmetres per hora en els accessos a Barcelona era una "promesa electoral feta des de la demagògia".

Joaquim Nadal ha subratllat que l'executiu d'Artur Mas és "feble i erràtic" perquè, "forçat per les circumstàncies", ha incorregut en un "incompliment radical" de la posada en marxa d'aquesta mesura que havia estat "estrella" a la seva campanya electoral. En aquest sentit, ha tornat a demanar a Mas que "posi ordre en el seu Govern" i l'ha reptat a superar "l'efecte anticlònic" que pateix el seu executiu i a posar-se a treballar pels ciutadans.

El dirigent del PSC ha recordat que la seva formació és "partidària" de "flexibilitzar" l'aplicació d'aquesta mesura si els nivells de contaminació ho permeten, i ha subratllat que els socialistes catalans sempre han defensat la "bondat" d'aquesta proposta.

Nadal ha criticat el "desastre" del Govern al voltant de la supressió dels 80 quilòmetres per hora, entre d'altres assumptes, i ha denunciat que el Govern segueix sense nomenar el seu secretari d'Interior per motius que l'oposició desconeix.